søndag 30. mars 2008

Ting 20: E-læring 2.0

Jeg registrerte meg på http://chinesepod.com/ og i noen minutter ennå kan jeg nok si "god morgen" på kinesisk - men læring krever fremdeles innsats, øvelse, repetisjon og forståelse - det kravet kan e-læringstilbud ikke ta bort.
E-læring med 2.0-teknologien bruker mange muligheter som har vært brukt i læring slik vi kjenner det i lang tid. Det nye ligger i mulighetene for kombinasjoner, i tilgjengelighet, i sosiale lærings-fellesskap, i interaktivitet og i samtidighet i kommunikasjonen - til tross for at man kan befinne seg på hver sin side av kloden.
"23 ting" er et eksempel på e-læring. Kurset er på nettet, viser til andre nettsteder, forutsetter at vi bruker nettet når vi skal lese om / høre om / se film om/ eller gjøre oppgaver på de ulike tema'ene for hver Ting. Vi har brukt Blogg til å besvare oppgavene. De er tilgjengelige for alle som deltar og vi kan på den måten ha nytte av hverandre. Vi har også brukt noen grupper - med samtidighet i kommunikasjon- men for lite til at vi har fått et reelt inntrykk av potensialet her.
E-læring er svært aktuelt å bruke i bibliotek-sammenheng. Bibliotekene har behov for et allsidig oppdatert kunnskapsrikt personale.Bibliotekene har dårlig økonomi - e-læring må være et billigere alternativ (f. eks. ifm reising og lærekrefter). Læring og formidling blir (bør bli) en stadig viktigere del av bibliotekets profil - slik at mulighetene i e-læring og web2.0 generelt, er svært aktuelle å bruke for å nå ut til brukerne, lytte til brukerne og formidle vårt tilbud til brukerne. Bibliotekene vil også kunne styrke sin posisjon i det kunnskaps-baserte /-avhengige samfunnet ved å utvikle tydeligere denne verktøy-bruken i våre tjenester og i vår måte å yte tjenestene på.

Ingen kommentarer: