lørdag 29. mars 2008

Ting 13: Egendefinerte søkemotorer ; Rollyo

Gikk inn på Rollyo. Orienterte meg. Registrerte meg. Utforsket andre søkeruller. Fantes det noen på "barnelitteratur"? Fant to. La det ene til under meg. Redigerte det så og registrerte det som min søkerull. Du finner det her:

Rollyo: TineD

Det kan være fint for egen del å ha definert hvilke nettsteder det er aktuelt for meg å gjøre mine søk i. Ha det oppsettet klart og sende søk bare til disse. Ellers bruker jeg gjerne disse nettstedene hver for seg. Virker rasjonelt ift det.
Kan være en fare for at nettsteder endrer aktualitet og troverdighet. Nye nettsteder kan komme til, som jeg går glipp av.
Samme fare ved slike "referanse-hjelpe-sider" satt opp av biblioteket til hjelp for brukerne våre eller til internt bruk.
Vi trenger nasjonale tjenester som er bruker ressurser på oppdateringer og kvalifiserte utvalg.
Tror jeg.

Ingen kommentarer: